Utazás Horvátországba

Magyarországon

Horvátország Letenyei határátkelője Budapesttől 220 kilométerre található. Az M7-es autópályán kényelmes tempóban vezessünk le a határig. A határátkelő az autópályán van. Határátkeléshez elég felmutatnunk a személyi igazolványunk.

Horvátországban

Ha átléptük a határt jönnek az üdvözlő sms-ek. Tegyük félre a telefonunk és hajtsunk tovább az autópályán, ahol elérkezünk az első fizető kapuig. Itt határozottan hajtsunk be és tépjük le az első autópálya jegyünket. Majd hajtsunk tovább Zágráb felé, fizetni majd Zágráb előtt kell.

Amikor átlépjük a zágrábi fizető kaput továbbhajtunk az autópályán. Az autópálya balra nagy ívben megkerüli Zágrábot. Zágráb végén figyeljünk, mert itt kell bekapcsolódnunk a Szlovénia felől jövő A1-es (E65-ös) autópályára. A lehajtó jobbra fog levezetni. Figyeljünk a Split, Rijeka feliírtú táblát, mert erre kell mennünk.

horvát autópálya
Erre az elágazásra figyeljünk, itt kell jobbra lehajtani!

Zágráb határában ismételten egy fizetőkapu jön. Ide is hajtsunk be határozottan és tépjük le a jegyünket.

Attól függően, hogy hová tartunk Karlovac után kettéválik az autópálya. Aki az északi régióba utazik, azoknak le kell hajtanuk jobbra az A6-os autópályára. Ha a Isztriára megyünk itt figyeljük a Rijeka, Pula feliratú táblát és arra vegyünk az útirányt.

Akik a Kvarner régióba, vagy délre Dalmáciába készülnek, azok hajtsanak tovább a Split, Senj tábla alatt.

A horvát autópályákon jól ki vannak táblázva a lehajtási lehetőségek és a városok. Az autópálya elhagyása előtt át kell hajtanunk egy fizető kapun. Itt kell kifizetni az autópálya használati díjat.

Vezetés

Mi magyarok, főként a városlakó fajták, nem nagyon vagyunk hozzászokva ahhoz, hogy ennyit vezessünk le egyhuzamban, hacsak nem kamionosként vagy taxisként dolgozunk. Bizony egy 6-7 órás monoton vezetés alatt elfárad az ember, elálmosodik, elgémbered a lába, elzsibbad a feneke. Hál istennek mára elég sok benzinkút és pihenő hely van az autópályák mellett. Ha elfáradtunk inkább álljunk meg pihenni egy kicsit, minthogy veszélyes helyzetbe kerüljünk az autópályán.

Ha Magyarországról nézzük a leutazást Karlovacig nem nagyon találkozunk semmi különössel. Ugyan a magyar határ után Varazsdin magasságában van egy-két kellemes kanyar, de jellemzően Magyarországhoz hasonló sík terepen visz az utunk.

Ha északra készülünk, akkor Karlovac után meg kell másznunk a Gorski Kotar hegységet. Itt hosszú és erős emelkedők visznek felfelé. A harmadik kaptató után, alig várjuk már, hogy vége legyen ennek a vége látatlan kaptatós, kanyargós útszakasznak. Olyan 15-20 perc szenvedés után tejlesül vágyunk. Vigyázzunk mert az autópálya vége Rijeka előtt egy lejtőn lesz.

horvátországi kaptató
Zadar felől így néz ki az a hegység amit meg kell másznunk

Akik délre készülnek, ők sem ússzák meg a kaptatós részt, ugyanis nekik is meg kell mászniuk ezt a hegyet. A Gorski Kotar hegység délre lassan belefut a síkságba, de így is meg fogunk szenvedni, mire végzünk a kaptatókkal (azért rövidebb ez a szakasz, mint a rijekai).

Dalmáciában sík autópálya szakaszokkal találkozunk, enyhe kanyarokkal.

Autóutak a szárazföldön és a szigeteken

Ha letérünk az autópályáról akkor vagy egy főútra hajtunk rá, vagy mellékutakon folytatjuk utunkat. Horvátország tengerparti szakaszán Rijekától egészen Dubrovnikig tart az Adria főút. Ez egy kétszer közel másfél sáv széles néhol szépen felújított, néhol kissé hadvislet útszakasz.

A városok, falvak között legyen az akár bármelyik szigeten, vagy a szárazföldön keskeny, alacsony rendű autóutak vannak. Ezekre is az a jellemző, hogy az egyes szakaszok szépen fel vannak újítva máshol viszont több évtizedes utak vannak.

Átlagos szerpentin

A kis faluk és városok között nem ritka a keskeny, kacskaringós, szerpentines út. Óvatosan vezessünk az ilyen utakon mert bármikor jöhet szemben egy gyorsan hajtó nagy méretű másik autó.

Ha úgy látjuk, hogy fogy a benzin a kocsinkból, akkor inkább álljunk meg a legközelebbi benzinkútnál tankolni, mert sajnos vannak olyan helyek Horvátországban, ahol a legközelebbi benzinkút 20-30 kilométerre található. Sok szigeten pedig csak 1 benzinkút van. Ha a sziget másik felén van a szállásunk és ahhoz, hogy átjussunk a sziget másik oldalára, meg kell másznunk egy 300 méter magas dombot, nem biztos, hogy elég a tartály alján levő két ujjnyi benzin.